Lillasyster är kommen

publicerat i Vardagligt;
Äntligen så kom lillasyster!
Den 1:e Juli blev vi 5-barns föräldrar, den lyckan är obeskrivlig.
Allt började den 29:e Juni, det var dagen för själva igångsättningen. Det gick inte riktigt som planerat då förlossningen var knökafull! Vi fick komma in och göra lite prover, undersökningar för att sedan bege oss iväg på stan för att återkomma till sjukhuset klockan 13.00 då ett ställningstagande om igångsättning skulle ske. Väl tillbaka var det fortfarande fullt och fanns alltså ingen möjlighet för att sätta igång det, väldigt ledsna, besvikna & lite smått upprörda åkte vi därifrån igen med en ny tid dagen efter. 
Barnen var hos barnvakt, eftersom vi skulle tillbaka dagen efter så stannade de kvar där, vi fick en chans att vila upp oss för kanske kanske skulle de ha plats för oss imorgon ☺️
Vi åkte till förlossningen, fick ett rum och plötsligt blev det verkligt att förlossningen skulle ske! De gjorde en undersökning som visade att tappen var 3 cm lång, mjuk, bakåtriktad men öppen 1,5 cm. De börjar med att sätta ballongkateter för att mogna på tappen.
Hela dagen går, inte ett dugg händer, känner mig mest upprörd och ledsen, vid 23 på kvällen får jag sådan panikångest över att inget händer att jag är nära på att ge upp! Peter tar över, bestämmer att jo vi ska fortsätta, att jag kommer klara det här! Vad skulle jag gjort utan min man? Han är min klippa ❤️ Läkaren kommer in, vilar en stund för att göra en ny bedömning klockan 02.05. Då tas ballongkatetern ut och tappen har ändrat läge till framåtriktad men är bara 2.5 cm lång! Fortfarande bara öppen 1,5 cm men de bestämmer att vattnet kan tas, yes tänker jag äntligen! De andra barnen har kommit snabbt efter vattenavgång, får helt ny energi och viljan till att föda barn återkommer. Men det tar ända till 04.45 innan värkarna kommer igång, men då blir det intensivt direkt, helt plötsligt blir det svårt att kontrollera värkarna! När klockan slår 06.00 skriker jag åt Peter att ringa på klockan för hon kommer NU! Jag känner ett tryck neråt och vill krysta! BM kommer inrusandes och javisst ett litet huvud är nu synligt 😁 Klockan 06.06 är vår lilla dotter född ❤️
Det gick så otroligt snabbt att jag knappt hann med, lite för snabbt då tanken med igångsättningen var att jag skulle hinna med denna gången, få bedövning och hinna andas. Men så blev det inte denna gången heller, hann andas lite lustgas innan jag slängde den för jag mådde illa ;) Något annat hann inte tas! Men vad gör det, vi fick ju världens finaste lillasyster ❤️
Vikt: 3230 gram
Längd: 49 cm



Kommentera inlägget här :